اسپاتیفای در پایان سال 2022 رکورد 205 میلیون مشترک پریمیوم را شکست
اسپاتیفای یک استریم موسیقی است که این شرکت گزارش مالی خود را برای سه ماهه پایانی سال 2022 منتشر کرد و چند خبر خوب و چند خبر بد در مورد این پلتفرم وجود دارد.
خبر خوب: این سرویس پیشبینیها را پشت سر گذاشت و در پایان سال ۲۰۵ میلیون مشترک پرداختکننده داشت که اولین سرویس پخش است که از مرز ۲۰۰ میلیون عبور کرد.
کاربران فعال ماهانه آن (MAU) به 489 میلیون رسید، این شامل مشترکانی است که از ردیف پشتیبانی شده از تبلیغات استفاده می کنند. برای مقایسه، Spotify در پایان سه ماهه سوم سال گذشته 195 میلیون مشترک سطح برتر و 456 میلیون MAU داشت. اضافه شدن 33 میلیون MAU بزرگترین رشد اسپاتیفای در سه ماهه چهارم بود.
حالا برای چند خبر بد پل ووگل، مدیر ارشد مالی در مصاحبه ای گفت: «ما همیشه می دانستیم که سال 2022 یک سال سرمایه گذاری خواهد بود و سال 2023 سالی خواهد بود که در آن سرمایه گذاری ها و در نتیجه هزینه های عملیاتی را کاهش می دهیم در حالی که درآمدها همچنان در حال افزایش است.
این شرکت به پادکست ها و کتاب های صوتی گسترش یافت که هزینه های جدیدی را متحمل شد. این منجر به ضرر سه ماهه چهارم از 39 میلیون یورو در سال 2021 به 270 میلیون یورو در سال گذشته شد. این امر به هزینه های تبلیغاتی بالاتر و استخدام کارمندان جدید نسبت داده شد – اگرچه هفته گذشته Spotify اعلام کرد که نیروی کار خود را تا 6٪ کاهش می دهد که چیزی حدود 600 نفر خواهد بود.
مجموع درآمد سال 2022 3.2 میلیارد یورو بوده که نسبت به سال قبل 18 درصد افزایش یافته است. از آن 2.7 میلیارد یورو از اشتراک حق بیمه بود. ورود به تجارت پادکست تصمیم عاقلانه ای است زیرا به عنوان یکی از دلایل افزایش درآمد Spotify از تبلیغات به 449 یورو در سه ماهه ذکر شده است.
این شرکت پیشبینی میکند که تا ماه مارس از مرز نیم میلیارد کاربر عبور کند و تعداد مشترکان پریمیوم خود را به 207 میلیون افزایش دهد (مدیر عامل، دانیل اک توضیح میدهد که سه ماهه اول همیشه کوچکترین سه ماهه از نظر رشد برای شرکت است).
با نگاه به آینده، هدف امسال کاهش زیان عملیاتی است. هدف برای چند سال آینده رسیدن به 1 میلیارد کاربر تا سال 2030 است.
در اینجا یک نکته جالب وجود دارد: هشتمین کمپین سالانه Spotify Wrapped 150 میلیون MAU جذب کرد که 30 درصد افزایش در سال بود و 111 بازار را پوشش داد.